Platsireeglid

Enne kui ma oma hobuse ostsin, avanes mul ükskord võimalus mingi nädalake oma tollase treeneri hobuste eest hoolitseda ning nendega ratsutada. Esimese asjana avastasin ma, et see omaette ratsutamine on üsna keeruline - kui tunnihobusega antakse sulle harjutused ja suund ette, siis erahobusega ratsutades on kõik sinu enda otsustada. Kõik maailma (no tegelikult sinu ja hobuse tasemel vastavad ikkagi) harjutused ning suunad ja trajektoorid on valla, ole mees ja ainult vali. Tihtipeale juhtub, et selliseid on veelgi platsil ja pool meie asukoha aastast juhtub see olema ka veel 20x40 suletud ruumis. Vahel mahub selle kitsikuse peale ära 8 ratsanikku ja kõik saavad oma töö tehtud - teinekord on ratsutajaid platsil 4 ja üks tõrvatilk meepotis keerab kogu ürituse tuksi. Ega keegi siis meelega teistele elu raskeks ei tee, sagedamini on selle taga lihtsalt teadmatus.

Ja kuigi mõned väidavad, et kaine talupojamõistus lahendab olukorra, siis ma olen sunnitud tunnistama, et talupojamõistusest on vähe kasu, kui sa tuled rajal galopis ning oled sunnitud "karpi" sattudes täispidurid peale tõmbama, sest eesolev sammu tegev ratsutaja on otsustanud parasjagu just seal ja just nüüd sammupiruetti harjutama hakata. Muidugi, ma saan aru sammupirueti harjutamise vajadusest... AGA, enne selle tegemist oleks viisakas veenduda, et sinu taga pole kiiremas allüüris liikuvat hobust ning eriti viisakas oleks kaasratsutajale teada anda, et sul on vaja nüüd natuke rada kasutada. 

Kunagi, kui meil tekkis selleteemaline vaidlus, otsisin netist kokku posu mujal maailmas kehtivaid viisaka liikluse näpunäiteid, mida tookord ei kehtestatudki, sest kõigil oli ühe või teise teema kohta miljon erandit välja tuua. Et aga "tohutu" vaev ja töö täitsa kapipõhja tolmu koguma ei jääks, siis ma märgin need üles siia.
  • Ratsutajad peaksid hoidma sama suunda. Kui see pole võimalik, kehtib vasak külg vastu vasakut külge reegel. Samas, ole mõistev ja anna teed, isegi kui sinul on eesõigus, juhul kui olukord seda nõuab. - Tegelikult väga lihtne endale sisseharjutada, aga ilmselt alguses pisut vaeva nõudev harjumus. 
  • Aeglased sees, kiired väljas. Aeglasemalt sõitvad või latitööd tegevad ratsutajad peaksid sõitma rajast seespool. -  See on üks reegel, mida tuleks küll alati silmas pidada - ei ole midagi rohkem trenni segavat, kui see, et sa pead laveerima platsil seisvate takistuste ning rajal jalutavate hobuste vahel.
  • Teata oma kavatsustest ette. Ütle teistele, mida kavatsed teha, näiteks „sõidan vasakult mööda“, „hüppan lattaeda“ jne - Jällegi, ei ole mõtet mossitada, et keegi seisis sulle takistusele ette, kui sa pole teistele aimugi andud oma plaanidest. See, et keegi galopis rajalt varem sisse keeras, et ole mingi signaal teisele ratsutajale, kes võibolla sellel hetkel sinnapoole isegi ei vaadanud.
  • Ära seisa hobusega rajal. Toimingud nagu selga minemine, maha tulemine, sadulavöö pingutamine, teki selga panemine jne, tee maneeži keskel. - See läheb kokku teise punktiga, aga inimesed unustavad selle tihtipeale ära. Meil tookord tekkis tugev arutelu, et kui selgaminemiseks kasutada pukki, et kas on viisakam kasutada seda raja äärest või tõsta see platsi keskele. Nii nagu inimesedki on hobused erinevad - mõni pole nõus platsi servas piisavalt rahulikult seisma, teine ei kannata keset platsi troonivat pukki. Küll aga saab toimingud nagu jaluste ja sadulavöö enne selgaminekut platsi keskel ära sättida, siis ning kiirelt selga hüpata, et teiste treeningut võimalikult vähe häirida.
  • Häälkäsklused, stekimärguanded ja muu hobust suunav tegevus tee vaikselt, et mitte kogemata mõjutada võõrast hobust. - Ma olen mõned korrad ratsutanud hobusega, kellel ilmselt eelnevast elust olid traumaatilised kogemused stekiga - kui keegi teine tema läheduses stekki häälekalt kasutas, siis ei olnud seal seljas just meeldiv olla.  
  • Ära sega treeninguid. Püüa oma ratsutamine ajastada nii, et sa ei pea trennide ajal sõitma. Kui see ei ole võimalik, püüa olla viisakas ja anda sõitmise ajal eesõigus trennis olijale. Muusika mängimine ja muu trenni häiriv tegevus jäta ära. - Viimasel ajal on paljudes tallides selliseid trenne, kus treener on keset platsi ja treenib teatud gruppi. Pole vahet, kas sa sõidad omaette või soojendad/jalutad sama trenni hobust, parasjagu käesolevas trennis olija maksab oma aja eest treeneriga ning tahab kuulda, mida talle räägitakse. See, et sinu hobune jookseb Power Hit Radio järgi paremini kui ilma, ei ole antud hetkel maailma tähtsaim asi. 
  • Hoia pikivahet esimese hobusega. - See on küll üks reegel, mida õpetatakse juba tunnihobustega, aga hämmastaval kombel läheb väga paljudel meelest.
  • Lahtised hobused ei tohiks olla ratsutajatega samal ajal maneežis. - Ma täitsa usun, et su hobune võib olla nagu kutsikas ja jalutad sul vabal ajal järel ja oodata armunud silmadega kuni sa vahepeal vetsus ära käid - aga seni kuni mina olen oma hobuse seljas, et taha ma näha mingeid hängivaid hobuseid, kelle üle puudub kontroll (ehk kes pole kinni hoitud või haardekaugusel).
  • Kõik uksed peavad olema ratsutamise ajal kinni. - See on selline jällegi kahtepidi asi. Talvel on see täiesti mittevaieldav, suvel ei näe ma midagi halba sellest, kui mingi välisuks või midagi on õhu tarbeks lahti jäetud. Eriti elementaarne ja viisakas on ukse avamise eel kuidagi teada anda oma tulekust ja hetk aega anda ratsutajatele kohe ukse kõrvalt lahkumiseks. Ma olen mõned korrad saanud sellise altpaneku osaliseks (üks kord juhtus see võistlustel ja lõppes kahjuks kukkumisega) ja ei ole tore tegelikult. 
  • Pealtvaatajad peaksid seisma piirde taga, mitte rajal. - Platsi keskel on teine variant, aga kui sa parasjagu kedagi ei juhenda või ei aita takistusi tõsta, siis on kõik ratsutajad tänulikud, kui neile jääb rohkem võimalusi manööverdamiseks.
  • Koerad  väljakul on keelatud. - Minul isiklikult ei ole koerte vastu tallis midagi, aga ma jällegi olen elanud juhtumi, kus platsi ääres hängiv koer otsustas platsile joosta täpselt minu hobuse jalge eest. Esiteks muidugi see, et hobune võib ehmuda ja teha miskit lolli. Teiseks on see, et mina isiklikult ei tahaks mitte kellegi koerale viga teha. Nii imelik kui see ka pole, siis ilmselt tuleks siinkohal ka ära märkida sama teema laste kohta. Tegelikult ka - ma pole mingi emaauhinna võitja, aga oma last ma küll ei usaldaks ratsaplatsile hängima sellal kui ma ratsutan ja lisaks mulle veel mõned hobused.

  • Kui keegi kukub, peaksid ülejäänud ratsutajad oma hobused peatama ja vajadusel maha tulema. - Pole midagi vahvamat kui täisgalopis mööda platsi tiirutav hobune, kes jookseb võidu samal ajal takistusele läheneva hobusega. 
Kõik muud teemad, nagu kordetamine, junnide korjamine, kiivri kasutamine jne on muidugi tihtipeale olenevalt kohaliku talli reeglitest lähtuv. Aga nii igaksjuhuks, kui peale trenni tuleb oma hobuse väljaheited ära korjata, siis on seda viisakas teha ka siis kui sa sõidad tunnikaga. Meil talvel oli olukordi, kus lapsed jooksid ruttu minema ja itsitasid pärast tallivahel, et näe, jälle pääsesime. Eks siis erakad korjasid, sest muidu oleks meie pähe saanud, et enda järelt ei korista. Junnikorjamine pole mõeldud mitte sõnuseltamatuks laste piinamiseks, vaid see on üks väga lihtne võimalus platsi pinnas pikemalt kasutuskõlblikuna hoida ning selle läbi hobuste jalgu säästa - ja tunnihobuste jalad vajavad täpselt samamoodi säästmist nagu kõigil teistelgi.

Kommentaarid