Kapjadest

Ma mäletan hästi selgelt seda tunnet, kui ma värske hobuseomanikuna Ihastes peale trenni oma hobusele määrisin kabjaõli ja üks treeneritest märkis ära, et just täpselt sellist omanikku ta tahaks oma müügis olevale hobusele. Ma olin too hetk nii uhke ja arvasin end olevat maailma parim omanik. 8 aastat hiljem olen ma täiesti veendunud, et ma olen maailma üks kehvematest hobuseomanikest, kes isegi peamisest hobuhooldusest teab kõike valesti.

Kabjahooldusest, tuleb välja, ei tea ma ka mitte midagi. Seega ma läksin googleretkele. Mulle on üks sepp öelnud, et tuleb õlitada, kaks seppa keelanud õlitada ja internet annab ka täiesti vasturääkivaid vastuseid. Ja kuna ma peaks tööd tegema, aga motivatsioonipuudus on täielik, siis ma jagan teiega ka oma leide.

Alustame algusest ehk kuidas hoolitseda hobuse jalgade eest for dummies.

1. Puhastamine. Tuleks teha igapäevaselt, eriti enne ja peale trenni, et puhastada kabja alune sinna kinni jäänud mullast, liivast ja muust mustusest. Olen ise olnud olukorras, kus ei saanud raua vahele kiilunud kivikest kuidagi kätte - sellise asjaga kabja all ratsutama minnes oleks tulemiks olnud ilmselgelt lonkav hobune. Samuti on igapäevane puhastamine hea ülevaatuseks - kapja kätte võttes tunneb kohe ära kui üks kapjadest on temperatuurilt teistest erinev ning ebameeldiv lõhn võib viidata kiilumädanikule. Kui hobusel on rauad, saab jooksvalt üle kontrollida iga raua seisukorra. Eriti hea oleks, kui rautatud hobuste omanikud oskaksid vajadusel rauda eemaldada - teinekord võib vajadus selleks olla pakilisem ning sepp ei pruugi nii kiirelt teieni jõuda. Igapäevane ülevaatus annab teile hea pildi oma hobuse kapjade olukorrast ning probleemide tekkimisel saab need kiirelt lahendada.

2. Sisemine hooldus. Kui hobuse dieet on korras ja sisaldab kõike vajalikku, siis tihtipeale puudub vajadus lisade andmiseks. Samas, kui hobuse kabjad räägivad teist juttu - ehk kipuvad lagunema, rauad ei püsi all jms, siis taskuks ehk otsida välja mingi lisand. Kõige lihtsam on uurida oma sepalt - tema on see inimene, kes oma elus puutub kõige rohkem kokku erinevate hobuste ja nende kabjaprobleemidega ja oskab soovitada, mida antud olukorras kõige mõistlikum teha oleks. Teine variant on uurida söödamüüjatelt - tänapäeval on neist enamus oma tegevusalast väga huvitatud ning omavad laialdasi teadmisi oma toodetest. Paljudel on ka olemas söödaratsiooni koostamise teenus, mis vastaks just teie hobuse vajadusele.

3. Sepp. Rautatud hobused vajavad sepa teenuseid vähemalt iga 6-8 nädala tagant. Eestis on saadaval mõned sepad, kes hoolitsevad selle eest, et nende hobukliendid ei peaks väljakasvanud kapjadega ringi jooksma neid oodates. Sellele, et sepp õigeaegselt teieni jõuaks saab klient ka ise kaasa aidata - hoolitsega selle eest, et teie hobused oleks meeldivad käsitleda. Ükski sepp ei tule heal meelel kliendi juurde, kui ta teab, et võib-olla ta ilma vigastusteta olukorrast ei pääse. Tasuge oma arve kiirelt ning ärge kaubelge liigselt. Jah, kui teil on 15 hobust korraga värkida, võib sepp vastu tulla ning teha teile soodustust, kuid kui te tahate 50% alet saada, siis ehk on see pisut ebaviisakas? Kui sepp töötab teie tallis pika päeva, siis oleks viisakas pakkuda teed või kohvi ning ehk väikest lõunatki?
Kui teie hobune vajab ainult värkimist, siis sedagi on mõistlik teha 6-8 nädalase intervalliga, mitte alles siis, kui hobuse kabjad sobivad pigem spordivahendina Tartu Maratonile.

4. Vaadake üle need kohad, kus hobune oma aega veedab. Me kõik ju teame, et kehvasti puhastatud boks ei tee mitte karuteenet ainuüksi hingamisteedele, vaid liiga niiske allapanu võib kaasa aidata ka kabjaprobleemide tekkele. Kuid tähelepanuta ei saa jätta ka koplit - liiga mudased koplid põhjustavad kõiksugu hädasid alates kadunud raudadest lõpetades prei ning väljaväänatud jalgadega. Ilmselt kõige lihtsam viis mudaste olude vältimiseks on liigutada söötmiskohta koplites - kui hein on terve talve ühel kohal, siis paraku just sinna need mudaväljad kipuvad tekkima.

5. Treening. Liikumine stimuleerib vereringet ning see omakorda tagab toitainete ja hapniku jõudmise kabjani. Painutamine ja sirutamine aitavad kabjal kasvada korrektselt.

6. Kabja niiskuse säilitamine. See on nüüd see punkt, kus kabjahooldajate maailm jaguneb kildudeks. On koolkond, mis väidab, et igasugune väline sekkumine (õlitamine, rasvatmine jms) on täiesti mõttetu ning ei aita kuidagi kaasa kabjastruktuuri paranemisele vaid pigem võib põhjustada kabapinna liigset kuivust ning seeläbi struktuuri nõrgemist. Nende väide on see, et kõik õlid, mis kabja pinnale määritakse mitte ei hoia niiskust sees vaid lukustavad kabja lisaniiskusele väljastpoolt. Mõned uuringud muidugi näitavad, et kõik see õlitamine ja möllamine on täiesti null kasuteguriga osade toodete puhul- eriti nende, mis väidavad end lisavat proteiini kabjale. Ning teiste, eriti näiteks formaliini sisaldavate, puhul täheldati seda, et need kahjustasid kabjastruktuuri sedavõrd, et niiskus mitte ei lukustunud kapja vaid liikus seal liiga sügavale.

Siis on üks väga suur grupp, kelle arvates parim kabja niiskuse säilitamise viis on kabja niisutamine tavalise veega - seda siis kas asetades jalg vette või voolikuga kastes. Teisalt jälle on Ameerikas leitud, et liigne hobuste pesemine kahjustab nende kapju sedavõrd, et rauad ei taha enam üldse all püsida (liigse pesemise all mõeldi siinkohal umbes 3x päevas pesu võistlushobustel). Lisaks muutub kabja põhi suure niisutamise peale pehmeks ning on vastuvõtlikum igasugustele vigastustele.

Ja no loomulikult ei saa ju mitte rääkida kogukonnast, kes iga nädalapäeva jaoks oma kabjaõli on muretsenud. Tihtipeale need inimesed üritavad vältida liigse niiskuse sisenemist kapja - noh, näiteks, meilgi on levinud praktika, et kuumadel suveilmadel on kõige mõistlikum hobuste jaoks kopeldamine öösel, kui teadagi tekib maapinnale kaste. Satutaksegi nõiaringi, kus öösel saab kabi niiskust, kuumal päeval aga kuivab. Tekib olukord, kus kabi paisub ja kahaneb kiire intervalliga ning see põhjustab naelaaukude venimist ning sellest tulenevalt raudade kaotust (muide, profiilplekk katustega pidi umbes sarnane mure olema, sellepärast nad vahest kipuvadki tugevama tuulega minema lendama - naelaaugud on suve ja talve vaheldumisega välja veninud). Tihtipeale elavad need omanikud kuivemates tingimustes ning nende väide on, et nende hobuste kabjad ongi kuivemad, tulenevalt välisteguritest. Samas tõestas grupp Austraalia teadlasi, et hoolimata elukeskkonnast on terve hobuse kabja niiskus igal pool praktiliselt sama.


Mulle nii väga meeldib, et maailmas on nii palju vasturääkivat infot! Kuidas teie hobuste kabjahooldus välja näeb?

Kommentaarid

Kaisa ütles …
Mulle on alati tundunud, et ma olen halb omanik, sest ma ei õlita oma hobuse kapju, ega tee nendega põhimõtteliselt midagi. Puhastan muidugi enne ja pärast trenni, suvel lasen veega üle jalad ja that's about it. Aga no... mu hobuse talverauad pidasid vastu pea 4 kuud. Ja see polnud nii, et ma lihtsalt ei kutsunud seppa. Reimo käis 3 korda ja ütles iga kord, et tal pole vaja midagi teha siin. Järgmised rauad samamoodi, umbes 3 kuud või nii. Reimo tegi veel nalja, et peab hakkama Classicule vähem naelu panema, et tal tööd ikka oleks.
Niisiis mina kuulun sinna gruppi, kes arvab, et ei ole vaja niisutada lihtsalt selleks, et niisutada. Ma ennast kreemitan ka alles siis, kui tunnen, et nahk hakkab kuivaks minema. Muidugi oleks ilgelt naiselik ennast koguaeg kreemitada, aga mulle tundub, et meie nahk võiks ise ka suuta ennast natuke hoida.
Aga võib-olla on lihtsalt mu hobusel kapjadega vedanud :)
Ingrid ütles …
Tjah - kui rauad kenasti all püsivad, siis on tõesti mugav, kui 4 kuud pole seppa vaja. :) Hoopis teine lugu oleks siis, kui ta omal raudu kaotaks ja siis sinna olematu kiirusega kasvavasse kapja oleks vaja kuhugi uusi naelu taguda.

Minu ühel hobusel on ALATI olnud kapjadel pindmised lõhed - olen proovinud regulaarset õlitamist/rasvatamist, veega niisutamist, pikaaegset biotiini söötmist, erinevaid mineraale, ja siis lõpuks loobusin, kuna need lõhed kunagi sügavamaks ei läinud ja hobust ei tundunud häirivat, karvkate jms oli ka väga ok. Nüüd paar kuud tagasi märkasin, et kabjad tunduvad üsna ilusad (kuigi ma ei ole midagi selle jaoks spetsiaalselt teinud viimased aastad)... aga ei saa välistada, et suvel jälle asi muutub. Nii et võta siis kinni, milles põhjus. :)

Samamoodi nagu mõnel inimesel lihtsalt ON kehvad juuksed või küüned ja ka spetstoodete kasutamine või vitamiinide söömine ei suuda seda oluliselt parandada; teine inimene saab jälle väga palju kasu rohkest hoolitsusest. Eks see kõik on väga individuaalne :)
Grete ütles …
Mina olen nüüd ka selles osas endaga nüüd sassis, et eelnevalt olen nagu olnud veendunud, et see mida teen on õige või vähemalt ei kahjusta hobust.

Enivei, kasutasin ma siis õli ja nüüd hakkas ühel jalal raud alt ära kukkuma. No see on vbla minu pseudomõtlemine, et see on õilitamisest, aga ma ei oska mitte ühtegi muud asja välja tuua, mis on viimase paari kuu jooksul muutunud. Eelnevalt ma ei õlitanud, sest polnud õli soetanud :D Ma siis poemüüja soovitusel ostsin õli, et noh, suvel kuiv jne ja siis on hääm. Nohm, nüüd ma ei teagi. Häda sellega, et palju see sepp jõuab iga nädal käia rauda alla löömas... Lisaks on see kabi hirmsalt murdunud ja varsti pole rauda kuskile panna .. Ptüi-ptüi-ptüi, hetkel püsib all aga oleme ausad - ma ei julge mingit möksi sinna peale panna. Hakkan vaid biotiini lisaks söötma, sest noh... see ei saa ju ometi liiga teha, ega ju? :D

Asja tuum on see, et talvel ütles üks teine sepp mulle, et mu hobusel on väga head kabjad :/ mis neist siis sai ja kas olen ise süüdi möksimises?
Anonüümne ütles …
Mulle on ka sepp öelnud, et see õlitamine pole hea. Kui, siis kuskil korra nädalas max, aga ainult pärast pesu. Siis see pesust tulnud vesi jääb õliga sinna. Natukene nagu enda kreemitamisega – soovitatakse kreemitada niisket keha. Aga mina ei ole seda kabja õlitamist/kreemitamist väga harrastnud juba päris mitu aastat. Pigem söödan biotiini sisse.

- Elis
Anonüümne ütles …
http://rockleyfarm.blogspot.com/p/hoofcare-essentials.html
Unknown ütles …
Olen kah kuulnud et ei ole hea õlitamine. Samas tean inimesi kes teevad seda igapäevaselt ja hobuste kabjad ok ja raudu ei kaota.
Ise rasvatan siis kui meelde tuleb ja viitsimist on.
Samas kabja tervis võib olla kehv ka mõnest haigusest tingitud(ei pruugi olla jala probleem).